2011-01-18

Sexfilmen från RFSU

Jag var tvungen att kolla på den, trots att jag var HELT uppslukad av Jackie Warner's Thintervention.

Hansl satt och spelade något fiskespel på datorn men så fort han hörde att de sa "suga kuk" på tv, stängde han av och kom och tittade på den tillsammans med mig.

H: Why is he speaking skånska? (syftar på läraren)
Jag: I don't know, maybe he is from Skåne.
H: Do they show this to children?
Jag: Yes, but not small children. It's made for teenagers.


"Sex på kartan" heter filmen och... herregud... den tar upp ALLT.
Och jag föreställer mig hur fnissiga tonåringar ska kolla på den här filmen och jag undrar om de verkligen kommer att kunna ta till sig all information eller om de kommer bli helt distraherade av de ingående sexscener som är med i filmen.

Vad jag tycker är fantastiskt bra med filmen är att de tar upp hur viktigt det är att säga "nej" när det inte känns rätt att ha sex.
Och jag tycker att det är bra att de tar upp det där som jag som förälder egentligen inte vill prata med mina barn om. t ex. hur det smakar att slicka fitta eller onani.

Något som irriterar mig är när den homosexuella tjejen får en klänning som hon inte vill ha och klänningen får i filmen representera heterosexualitet - så av någon konstig anledning så vill inte homosexuella tjejer ha klänning.
Resonemanget känns ålderdomligt och förlegat och det känns som om man stigmatiserar en homosexuell stereotyp.

I alla fall så tycker jag att filmen bra.

fast...

...inte för att skryta, men jag kände redan till det som de visade i filmen. :o)

Inga kommentarer: